Tidning i konkurs

Idag 2019-09-25 gick Alingsås, Lerum, Partille & Härryda tidningen i konkurs.

Jag har tidigare skrivit om att tidningen var nära konkurs. Nu är det dock ”helt” säkert att tidningarna gått i konkurs. Varför skriver jag inte 100% det är för att tingsrätten som fått in ansökan måste även godkänna konkursansökan innan det hela är klart.

Vad kunde man gjort annorlunda?

Det är en stor fråga att besvara och det finns inget som du kan säga. ”Detta är precis vad man skulle gjort” Det finns dock flera saker man kan konstatera.

  • Det är dyrt att trycka tidningar
  • Det är dyrt att dela ut tidningar
  • Det är dyrt att innehava mycket personal
  • Man behöver stöd från staten för att överleva
  • Tidningar har tappat i värde hos gemene man
  • Utgivning varje vecka blir extremt kostsamt
  • Företag marknadsför sig hellre på sociala plattformar

Vill man veta mer om just varför företag väljer annorlunda så skall man kolla mitt andra inlägg.

konkurs tidning

Det är enkelt att vara efterklok

Vi alla vet att det går att trycka på saker när väl saker har spelat ut sig. Oavsett så handlar det faktiskt att vara proaktiv när det kommer till saker. Gör du inget så dör du. Det är elakt att säga men så är det faktiskt. Försöker du inte komma vidare så kommer du stå kvar när världen springer förbi dig i två hundra knyck.

Vad skulle man då gjort som tidning?

Världen har blivit mer digital. Om du har bedrivit tidning är har du ett varumärke som väger ändå tyngre än gemene man på internet. Det betyder om en tidning börjar agera digitalt så har man fortfarande kunskapen hur man skall ”skapa nyheten”.

Det betyder att för det första så skulle man släppt dagliga nyheter. Att släppa alla nyheter som Alingsås Tidningen, Lerums Tidningen, Partille & Härryda tidningen gjorde på samma dag. Det betyder räckvidds döden.

Alla som har någon kunskap som sociala plattformar vet att du får 0 spridning när du gör på det sättet. Därav så skulle man släppt nyheter löpande för att öka spridningen. Sedan givetvis skulle man agerat lite mer populistiskt. Det människor vill läsa det genererar trafik och läsningar.

Då har vi knappt berört andra digitala plattformar. Att man inte har knutit åt sig flertalet podcasts som samarbetspartners är för mig en gåta. Det hade både genererat trafik till tidningarna och det hade garanterat genererat mer intresse från företagen om man kunde hitta en symbios strategi mellan podcasts och tidningarna.

Film nyheter

Det är ingen nyhet att man kan spela in ett reportage när man gör det istället för att få allting på ”papper”. Varför har man inte gjort film intervjuer? Ser man inte att det ger enorm spridning via sociala medier? Det hade garanterat lockat företag och intäkter om man lagt upp en smart plan på det hela.

Man hade kunnat släppa en nyhetsvecka med någon som läser tidningen eller vet vad tidningen innehåller för att skapa följare på t.ex Youtube. Där hade man kunnat senare hitta sponsorer till deras veckofilm-klipp som kommer ses av tusentals. Där kan man även påvisa hur stor trafiken hade blivit. Klart i början hade ingen kollat och det är ett dråpslag för en tidning men är det värre än att trilla vippen? Man får släppa sin stolthet ibland och åka med i strömmen. Alltså som jag pratade om tidigare vara lite mer populistiska.

Nätverksträffar

Om man försöker locka människor till sitt varumärke när man väl har ett. Varje har man inte anordnat träffar för företagare som annonserar i tidningen? Bjudit på lunch och skapat ett starkt nätverk där man blir inbjuden enbart om man annonserar? Det hade skapat ett mervärde för företagaren om man kunde knutit fler kontakter. Även om man valt att inte deltaga som annonsör så om chansen hade funnits så hade man garanterat tagit den någon gång.

Man hade kunnat låta annonsörer anordna träffarna t.ex en bank eller annan stort ställe för att locka folk till dom. Det hade varit en stor WIN-WIN i mina ögon. Sedan tar det såklart lite tid men det hade garanterat inte missgynnat intäkt-sidan.

Orädd

Att släppa en nyhet som är kanske inte riktigt 100% genom arbetad är såklart inte bra men man måste hitta gränsen så man inte lägger för mycket tid på en enstaka artiklar för att man skall kunna släppa små nyheter varje dag.

Min övertygelse är att det går att rädda lokala tidningar om man är smart. Helst om man är en stor aktör som Alingsås, Lerum, Partille & Härryda ändå var.

Var är era tankar runt detta?

Vid pennan Johan ”Moderjohan” Mårtensson

OmsättningSamarbeteFramgångEntreprenör poddAnnonseringDigital MarknadsföringPoddradioModeraternas viktigaste frågorModeraterna LerumYttrandefrihetLag och ordningNäringsliv 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.