Överbelastning

Överbelastning

Överbelastning handlar detta inlägg om.

Om du eller ditt företag sysslar med tjänster kommer det komma tillfällen där det finns för många inkomna arbeten att du inte kan hantera det. Visst kan man anställa men det kan även vara så att det inte finns tillräckligt med yrkesmän som klarar att utföra dom tjänsterna ni utför. Brist på yrkesmän och mycket att göra slutar ofta i att man hyr in personal. Har du en bra samarbetspartner kan detta vara ett bra alternativ om projekten är stora.

Dock avråder jag tjänsteföretag att hyra in personal för att utföra servicejobb. Även dom du jobbar med företaget ofta. Det är ledning till ledning och sedan montör, kommunikationsvägarna är långa och möjligheter till förändring utan din vetskap är stor. Lämnar du över det ansvaret till din samarbetspartner har du inte längre koll på hur mycket som är utfört och kan enkelt komma i kläm om inte arbetet utförs på ett bra sätt.

Man kommer mitt i mellan en kund och din samarbetspartner och det kan gå illa då man som företag värderar sina kunder högre än sina samarbetspartners (ofta inte alltid).

Val

Att svara positivt och vara tillgänglig för kunden när dom ringer är en självklarhet. Jag tycker också om någon har hittat ditt bolag och ringer för att beställa ett jobb av er och ni inte kan utföra detta. Anser jag det åligger företaget att rekommendera en bra tjänstefirma som utföra samma sak. T.ex eran samarbetspartner. Trots er överbelastning så lämnar ni över arbetet och möjlig intäkt till annat företag.

Vad vinner du som företag på det?

Inget ekonomiskt men andra saker har också värde som inte kan mätas i pengar. Som att hjälpa personer som ringer för att egentligen beställa något av dig.

Dom kunderna kommer inte glömma att du hjälpte dom, du visar upp en positiv inställning för människor som ringer till dig. Du ser till att lösa deras problem som annars hade varit att ringa runt. Hela kedjan osar positiv inställning och godhet.

Sådant tycker jag är något man skall eftersträva. Om man kan vara där trots ingen ekonomiskt vinst så kommer du bli ihågkommen som en positiv kraft i branschen. Det kommer föda ytterligare framgångar längre fram på vägen. Överbelastning är i grunden något positivt, har du gjort något så bra så att fler och fler människor vill jobba med dig. Även kallat lyxproblem.

Möten
Överbelastning
Bild efter avslutad dag.

Efter en lång dag nere i Borås så har jag kommit fram till exakt hur mina nya idé skall utforma sig. Bolaget är startat och allting satt i rullning. Nu är det till att utveckla konceptet och få in prisuppgifter på det exakt jag behöver.

Det medför långa diskussioner som har en tendens att hoppa mellan avslappnad miljö till en lite mer koncentrerad. Jag fokuserar alltid givetvis på vad det är jag vill få ut på förhandlingen men även på att understryka att en relation som fungerar bra har många år goda år framför sig. Jag vill samarbeta med företag som funkar bra, att man litar på varandra och talar utan dold agenda.

T.ex om jag vill få något gjort så vill ja veta exakt kostnad och det i klartext inte undangömd mellan olika poster. Sånt gör mig galen. Sista raden i all ära men det är ofta bättre att lägga en kontrollerad summa pengar på något som verkligen ger effekt än pengar på något som är oklart.

Förhandling

Förhandlingar pågår hela tiden och så länge båda parter är överens om att man vill ut någon kreativt och bra så strandar dom inte trots man har olika syn på saker.

Idag kom jag till en diskussion med annat part som tog väldigt lång tid att komma över. Vi förstod varandra men vårat slutprodukt var väldigt olika. Det tog en tredjepart för att komma med ett förslag för att vi skulle bli överens.

Ge aldrig upp dina viktigaste punkter, även om det är så att det verkar idiotiskt. Se saker ur annan synvinkel istället och därmed led diskussionen med ditt slutresultat i sikte. Lösningen finns där men ibland tar det lång tid att komma fram. Det är dock väldigt värt det när alla är överens.

Nyckeln till bra möten är att undvika möten du inte vill gå på, Johan Mårtensson

Se även mina andra blogginlägg:

Tempo, Efterskalv, Möte, Affärsidé, Arbetssätt, Sökoptimering, Helhetslösning, Investering, Samarbete, Utveckling, Förhandling, Sjukskrivning, Händelser Deadline, Tiden, Kunskap,

Se mer

Frågor & Svar, Misstag, Person, Sjukersättning, Dag, Säljteknik, Beetendevetande, SEO, Aktiebolag,

Se mer

Visa Hjärta, Projekt, Tidsoptimering, Annonsering, Egenkontroll, Omsättning, Ledarskap, Framgång, Nätverksmöte

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.