Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the simple-automatic-updates domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /www/webvol9/z0/ah1j95htw3n58oj/moderjohan.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the all-in-one-wp-security-and-firewall domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /www/webvol9/z0/ah1j95htw3n58oj/moderjohan.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wordpress-seo domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /www/webvol9/z0/ah1j95htw3n58oj/moderjohan.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
Strategi - Hur tänker du på lösningar på saker och ting?

Strategi

Hur ser din strategi ut?

När jag tänker på strategi så tänker jag alltid från två grundläggande synvinklar. Kort & långt perspektiv

Korta perspektivet

Strategi: Dom flesta valen och man gör är i det korta perspektivet. Vad skall jag göra idag? Vad gör jag imorgon? Mitt verktyg eller maskin har gått sönder så jag måste köpa ny nu!

Dom aktiva val vi gör som blir påverkande direkt är dom valen som jag kategoriserar inom det korta perspektivet. Även när man tänker ut en strategi är det korta perspektivet det mest ledande. Hur skall vi göra med denna specifika sak? En vara är borta. En leverans har inte kommit eller gått ut.

Det är  även dom flesta fallen som gör att vi tycker att någonting blivit löst. Det har blivit mycket bättre nu fast egentligen är det väldigt kortvarigt och kommer kanske inte hålla så länge.

Vi är så ofta fokuserade på nuet och det som kommer runt hörnet att vi inte lyfter blicken till det som kommer längre fram.

Strategi

Låt oss ponera att ditt företag går inte bra just nu, det är grus i maskineriet. Vi behöver få igång denna avdelning, hela företaget eller personalen. Det kan vara något ännu mindre som att våran leverantör fungerar inte längre.

Det korta perspektivet på sakerna är följande.

Vi behöver få igång denna avdelning? Avdelningschefen måste sparkas.

Företaget går dåligt? Vi måste börja dra ner på saker nu.

Personalen fungerar inte? Vi måste hitta vem det är som ställer till det och sparka honom eller henne.

Leverantören trilskas? Vi måste byta leverantör detta fungerar inte för oss längre.

Val

Jag säger inte att i alla fallen att det är fel att göra det ovanstående men det är trots allt att lösa sakerna i det korta perspektivet. Att sparka en avdelningschef innan man värderat vad personen i fråga vill att företag skall komma till. Vad är det som är utfört och vad vill personen i fråga mer göra för att komma till den punkten, tror styrelsen på detta? Finns alla medel tillgängliga för att personen i frågan kunde göra detta?

Ekonomin är dålig så nu bromsar vi in. Vi skär ner på alla saker och löser problemet att vi drar in alla förmåner m.m. Det får väldigt många följd effekter och många gånger är det inte så dåligt som man har målat upp bilden. Det finns positiva saker att frambringa i bilden som man kan utveckla och hitta en möjlig annan utväg.

Fortsättning

Istället för att hitta en person så borde man fokusera mer på hela gruppen? Vad kan man göra för att hitta mer glädje eller välmående till personalen? Vad är det som är viktigaste punkten för folk som arbetar för dig? Förbättringsförslag?

När det börjar strula med en leverantör så byter man ofta istället för att utvecklas tillsammans med sin leverantör. Man kan visa brister i deras system och lyssna på hur dom vill att du skall agera för att allting skall funka. Det är ett samarbete även fast det är du som sitter på pengarna, vill du verkligen att kedjan skall bli starkare måste du ge kedjan möjlighet till att stärkas.

Tveka inte att kommentera om ni vill tillägga något eller diskutera något.

Vid pennan Johan ”Moderjohan” Mårtensson

OmsättningSamarbeteFramgångEntreprenör poddAnnonseringDigital MarknadsföringPoddradioModeraternas viktigaste frågorModeraterna LerumYttrandefrihetLag och ordningNäringsliv

3 svar på ”Strategi”

  1. Många har svårt att skilja på taktik och strategi, och därför kan man ha följande minnesregel: Taktik är hur man vinner ett slag, strategi är hur man vinner ett krig.

    Det ”korta perspektivet” som du beskriver är snarare taktik än strategi.

    När manutvecklar en strategi så är det tre områden som måste identifieras:
    – Kända faktorer (var/vad är vi nu?)
    – Åt vilket håll skall vi färdas?
    – På vilket sätt tar vi oss dit?

    Dessvärre misslyckas 70-90% av alla strategiska planer (Kaplan & Norton, 2004). Ofta är det brist på kommunikation och dåligt ledarskap som leder till att organisationer misslyckas med sina strategier. Ofta finns det motstånd mot förändringar eller så har man helt enkelt inte kombinerat strategin med effektiva handlingsplaner som förutsätter att omvärlden förändras.

    Varför misslyckas man då med strategierna?

    Många vill ha en strategi, men vet inte varför eller hur! Ofta är dessa strategier fyllda av värdeord som egentligen inte betyder något i verkligheten, s.k ”Corporate Bullshit”.
    Man har egentligen inte satt sig in i vad som egentligen krävs, vad man ställs inför. Om man inte vet det så har man väldigt svårt att komma i mål.
    Ofta fastnar man i målsättningar som egentligen inte har med själva strategin att göra och som bygger på att konkurrenter förutsätts göra ett sämre jobb, man beskriver gärna mål men har ingen aning eller saknar en plan för hur man når dit.
    Målsättningar är generellt dåligt specificerade och tar inte höjd för alla faktorer som behövs för att uppnå dem.

    Hur lyckas man med sin strategi?

    Som jag ser det så finns det några viktiga samverkande faktorer för att en strategi skall fungera i allmänhet;

    Problemorientering
    Vi måste veta var vi är just nu.. Vi måste definiera vilka utmaningar vi står inför och vilka alternativa vägar som finns. En läkare som möter sin patient måste veta vad patienten lider av baserat på ett antal symptom. Utifrån det sätter man in en behandling enligt en specifik plan.

    Vägledning
    Hur ser vägen ut? Vilka hinder kommer vi möta och hur hanterar vi dem? När förutsättningarna ändras, hur ändrar vi kursen? Alltså en riktig övergripande ”road map” med alternativa vägar. Här skall även klart definieras vilka resurser som krävs för att ge organisationen rätt förutsättningar för att lyckas.

    Samordning
    Genom att koppla samman de element som definierats i problemorienteringen med vägledningen så kan man skapa gemensamma och koordinerade aktiviteter som till slut blir en bra verksamhet.

    1. Väldigt bra skrivet.

      Det absolut kan man se det på det sättet du förklarar det. Att min korta perspektiv är just taktik och genomförande och det långa en strategi.

      Jag delar helt din mening med att dom flesta planerna går i sand på grund av anledningar du nämner.

      Återigen en väldigt bra kommentar

    2. Väldigt bra skrivet.

      Det absolut kan man se det på det sättet du förklarar det. Att min korta perspektiv är just taktik och genomförande och det långa en strategi.

      Jag delar helt din mening med att dom flesta planerna går i sand på grund av anledningar du nämner.

      Återigen en väldigt bra kommentar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.