Musikindustri konkurs – Företagsnyheter

Musikindustri konkurs: Stort företag i konkurs. Både verksamt i Sverige och i Norge. Företaget som gått i konkurs heter Music Retail Sweden AB.

musikindustri konkurs

Att kalla det att ett företag inom enbart musikindustrin är delvis sant. Det är en verksamhet som har/hade både butiker och webbshop (digitalt). Dom har/hade totalt hela 19 butiker.

Butiksdöden är inte över

Det är så enkelt att säga övergången till det digitala fungerade inte riktigt. ASSÅ? Vilken stjärna det måste vara som har kompetens nog att säga så. För att dyka in i det mer så handlar det om att företag har kostnader för att drivas. Alltså t.ex lokalhyror, personalkostnader (överlägset den dyraste), värma upp lokalerna, fylla upp butikerna. Dessa nämna saker är det också som man inte hade behövt oroa sig över på samma sätt om man enbart bedrivit sin verksamhet över nätet. Visst har du ett lager men du behöver inte logistiken med att fylla varje butik eller att ligga på så många varor av samma sort eftersom allting finns på samma ställe. Logistiken blir oerhört mycket enklare och billigare. Tänk dig att du kan minska din personal styrka med 75% (ponerat).

Omställningen

När du börjar prata om att företag skall göra omställning till det digitala så säger du stäng alla dina butiker som inte går bra just nu och satsa enbart på dom butikerna som går bra. Det är enklare sagt än gjort för du skall försöka placera om personalen, du har avtal på butikerna o.s.v m.m o.s.v.

Det är helt enkelt för om man har en gitarr som heter “G9 Easy Ground Mega 2.0” som finns i butiken så går folk helt enkelt in på nätet för att dubbelkolla vad man får köpa den på ett annat ställe. Det medför att butiken du varit och tittat på varan inte får den försäljningen, detta är ingen nyhet men det fungerar fortfarande så i många branscher. Det handlar om att försöka få agentur på visa varor för att enbart får sälja dom i Sverige. Kan du göra det kan du styra priset och där med få en bra grund för att sälja dina varor med en god marginal så du kan överleva. Så fungerar inte alla branscher och det kanske inte ens går i musikindustrin men det är en tanke jag har.

Siffrorna

Siffrorna konkurs

Omsättningen på företaget har legat stabilt länge. Man har kämpat med lönsamheten under många, många år. Det som man ändå ser efter när man kollar på många konkurser som jag verkligen gör att det inte händer något på plus sidan. Man fortsätter att bedriva företaget år efter år utan att göra några stora förändringar. Jag förstår att investeringen i det digitala och nya system kostar väldigt stora pengar men oavsett så hade man behövt vara stenhård och kapa visa butiker med dålig lönsamhet.

Försäljnings plattformer

Prisjakt och Pricerunner ger alla förutsättningar för att sälja deras varor billigt till konsumenter vilket är bra men problemet är när du som butik ligger med på deras plattformer så behöver du ha en marginal på det du säljer som är högre än den som du behöver när det enbart är digitala verksamheter. Det stavas enbart HÖGRE lokalhyra och det går inte att komma ifrån.

Du pratar om att man skall använda butikerna som ett lager, absolut kan man göra det men det förändrar inte att lokalhyran är grymt hög och själva butiken måste kunna bära väldigt stora kostnader ändå. Tillsammans med använda butiken som lager och även sköta försäljning så hade du istället kunna ligga lite mer offside till ett bättre pris. Där hade kostnaderna varit lite mer balanserade.

Kommer företaget leva vidare?

Kommer någon att köpa upp konkursboet? Det ser jag som en självklarhet att man kommer att köpa upp visa delar. Kommer någon alla köpa upp hela verksamheten? Det är väldigt svårt att sia om just nu, såklart att det kommer finnas intresserade men om någon av dem verkligen kommer att köpa. Det kommer tiden snart att utvisa.

Senaste LIVE sändningen var det en person som precis hade blivit uppsagd från ett företag som var väldigt orolig. Sitter du i samma sits så VÄNTA på konkursförvaltaren. Innan du gör något alls. En annan nyhet som jag pratat om tidigare är AT som gick i konkurs och så kom konkursförvaltaren in och nytt bolag tog över verksamheten förutom en del i PT/HT (partille / härryda tidningen).

Vid pennan Johan “Moderjohan” Mårtensson

Glöm inte att titta in mina andra inlägg – Företagsnyheter eller min Blogg. Gillar ni att läsa glömt inte att dela min inlägg och GILLA! Det är den största anledningen till att jag fortsätter bedriva kanalen är ni alla som är med på resan.

Lyssna på Aktörspodden

2 svar på ”Musikindustri konkurs – Företagsnyheter”

  1. Jag vill nog rätta dig lite. music retail äger ju Luthman som också drogs med i konkursen. Luthman är (var) grossist och sålde helst inte till andra musikaffärer.
    De flesta grossister i branschen tillåter inte ren webbhandel. Du ska ha fysisk butik, skyltfönster, bra läge gärna centralt i område där detaljhandel bedrivs, kunnig och utbildad personal samt ett visst sortiment hemma och omsätta minst x-antal hundra tusen per år hos varje leverantör för att bli återförsäljare. Vissa kräver dedikerad yta och inredning i viss stil och färg.

    Jag kom in i denna bransch strax innan e-handel slog igenom på stort.
    Thomann började aggressiv marknadsföring mot Sverige samtidigt som vår svenska krona stärktes gentemot Euron.
    Detta gav Thomann extra skjuts då han som hade snabbare omsättning än våra grossister kunde ge samma pris till slutkonsument som vårt inköpspris. Jag påtalade för grossisterna att vi klarar inte konkurrensen när kronan är så svag, ni måste sänka priserna. Tyvärr hade de ju i sin tur köpt på sig varor innan kronan stärktes så det blev en tröghet som gjorde att Thomann vann marknadsandelar.

    Det försökte branschen mota genom att sänka priserna i rask takt. Det investerades i prisspindlar som sänkte automatiskt och vi fick en kraftigt nedåtgående spiral.

    Marginalerna sjönk drastiskt. En känd Europagrossist ringde en av de butiker som prispressade mest, samtalet spelades in och överlämnades till marknadsdomstolen i EU och grossisten fälldes för kartellbildning och fick böta 10% av sin årsomsättning.

    När priserna sjönk så blev det också trögare att sälja då folk inte vågade köpa för det kunde ju bli billigare nästa vecka. Detta fick i sin följd med sig att lagren började bli lite inkurranta ute hos handlarna.
    Nu har vi istället en svag krona som gör våra inköp dyra vilket borde gynna oss svenska butiker men vi fortsätter att sänka priserna. När en gitarr som kostar mig 6300kr in ink moms säljs för 6350ink moms och med fri frakt så är det inte lätt att tjäna pengar. När de som säljer till lägst pris dessutom har röda siffror i sina bokslut så kände jag att den tävlingen vill jag inte delta i för det enda jag kan bli bättre på en de är att förlora mer pengar. Därför stängde jag själv ner min butik och webshop medan jag hade råd

    Där står vi nu idag. De värde som är upptagna i balansräkningarna ute hos de olika företagen saknar båtnad då det ju är anskaffningsvärdet som ska redovisas. Har man inte gjort erforderliga avskrivningar av sitt varulager så står man med ett övervärde, tyvärr har man inte möjlighet att göra dessa avskrivningar för då blir det förlust.
    Att försöka realisera ett varulager brukar inte generera några vinster så därför fortsätter de flesta och hoppas på vändning. Till sist går det inte och verkligheten kommer ikapp.

    När fogden kommer och exempelvis kvarndammen säljer varulagret så får man vara glad om det inbringar mer än en fjärdedel av inköpspris.

    Jag tror dock som du att det blir bara internethandel kvar. Tillverkarna kommer förmodligen bygga upp egna webshopar och då hamnar all verksamhet i Kina.
    Jag har en bekant som i många år drev en butik med inriktning löshår. De började sedan med webshop långt innan de flesta hade tillgång till smartphones. De var absolut störst i Sverige på löshår. Tyvärr så började Kineserna bygga egna webshops som såg ut att vara Svenska och sålde produkterna till slutkund för samma pris som återförsäljarna betalade. Jag är övertygad om att vi får se samma utveckling även inom musikinstrument branschen. Och andra branscher också.

    1. Jag har uppdaterat nyheten och gillar skarpt att du tog dig tiden och förklarade hur det är i musikbranschen. Klockren beskrivning och härligt att få lite mer kontext till hur sakerna fungerar.
      Det känns som en härlig “nyhet” även om den kanske inte är super aktuell. Du får gärna maila in din historia angående ditt företagande och varför du stängde m.m till info@moderjohan.se.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.