Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the simple-automatic-updates domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /www/webvol9/z0/ah1j95htw3n58oj/moderjohan.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the all-in-one-wp-security-and-firewall domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /www/webvol9/z0/ah1j95htw3n58oj/moderjohan.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wordpress-seo domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /www/webvol9/z0/ah1j95htw3n58oj/moderjohan.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
Varumärke - Vad tänker du på när du tänker på varumärke?

Varumärke

Varumärke

När vi tänker på Varumärke så vad är det verkligen vi tänker på? Känsla i form av den egna åsikt man har om märket. Att säga nej det är inte känslan som avgör varumärket utan det är kvalitén i produkten eller tjänsten. Går det att bestrida? Såklart inte, men då vänder vi på det. Hur skall man veta det innan man testat det själv? En bra marknadsföringsplan kan därav påverka känslan av vad man anser om varumärket. Att det förekommer andra faktorer med är det inget tvivel om men jag vill sticka ut hackan och säga att känslan är nummer ett.

En vän påtalade för mig att det varumärket är riktigt bra, fine. Absolut. Men i dom flesta fallen var är det som gör ett varumärke starkt då? Ta t.ex Apple eller varför inte Tesla. Hur kunde Tesla varit ett sådant starkt varumärke innan ens bilen fanns i Sverige?

Dom började med något världen sökte

Absolut det gjorde Tesla, dom skapade en elbil och det låg i fatet för hållbar utveckling, det man sökte efter. Det faktum att dom kunde luta sig i början emot att människor verkligen ville att deras produkt skulle släppas på marknaden, det går inte att förneka. Det dom gjorde sedan med att lyckas tysta kritikerna och omge sig med kvalité och en positiv företagskultur det är helt i enighet med deras företagskultur och marknadsföringsplan.

Trots problem med deras bilar i tillverkningen, människor får vänta länge på att få sin bil. Felaktiga komponenter, ej anpassade till vissa klimat m.m så ses ändå Tesla i positiv anda av dom många.

Apple

Vi skall inte gå in i djupet men varför var det så att Apple tog över marknaden nästa direkt? Iphone verkligen exploderade ut över hela världen. Ericsson myntade begreppet men lyckades inte göra samma sak som Apple gjorde under 2010-talet. Balansen mellan kvalité och varumärke syntes vara i perfekt synk. Det är få tillfällen något blir så hypat och Samsung fanns knappt på kartan utan har arbetat sig in senare.

Apple blev snabbt ett stark varumärke och är idag världens starkaste varumärke. Det hela började med en bra produkt i rätt tillfälle och en smart marknadsföringsplan.

VARUMÄRKE
Om du rannsakar dina åsikter i ämnet. Vad är det som gör andra varumärken starkare än andra?

Marknadsföring – 42%

Annat –  58%

Analysen – Varumärke

Att 42% svarade marknadsföring gjorde mig väldigt överraskad. Som jag påtalade tidigare så är det andra faktor absolut som kan stärka ditt varumärke som t.ex bra utförda arbeten, bra kvalité och bra hållbarhet för att nämna några. Ah såklart då  inte glömma ett bra kundmottagande och support. Men i det läge så finns redan din produkt/tjänst på marknaden.

Från att inte finnas, till att finnas eller istället vara ett redan etablerat varumärke gör såklart stor skillnad på hur marknadsföringsplanen ser ut för ditt varumärke.

T.ex om du är Intel och skall släppa en ny processor behöver du enbart förklara att nu är den 3x snabbare och har istället 10 kärnor. Så kommer dom flesta kunderna redan säga, det där skall man bara köpa. Starkt varumärke, kunden litar på märket då dom efter erfarenhet varit nöjda tidigare.

Ny

Är du istället helt ny måste du t.ex lära marknaden din produkt genom produktblad/instruktionsvideor. Ge bra beskrivning hur den kommer funka och sedan då även påtala pris och när den kommer, är det tjänst så är det såklart vad är det som gör att man skall använda dig emot dina konkurrenter. Du behöver alltså lägga en grund för att kunna skapa ett bra varumärke innan du ens riktigt kommit igång på marknaden.

Denna gången går jag emot majoriteten och tar ställning med dom som svarat marknadsföringen då jag anser att det är där varumärket skapas till en början.

Vid pennan Johan ”Moderjohan” Mårtensson

OmsättningSamarbeteFramgångEntreprenör poddAnnonseringDigital MarknadsföringPoddradioModeraternas viktigaste frågorModeraterna LerumYttrandefrihetLag och ordningNäringsliv

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.