Kritik
När det kommer till kritik så är det något vi alla företagare får någon gång. Det är hur man än vrider och vänder på det många gånger något som driver oss att göra nya saker för att säkerställa nöjdare kunder.
Vilken bransch du än må vara aktiv i så är det något som binder oss alla tillsammans, strävan att få nöjda kunder och att inte glömma nöjdare kunder.
Vetskapen
När man som företagaren får motstå kritik gäller det även att visa människan som gett den uppmärksamhet. Att du lyssnar och förstår vad som menas med kritiken. Det är viktigt att du är genuin och även återkopplar i ärendet.
Det är även viktigt att skilja på kritik och att klaga. I min värld är det en stor skillnad på någon som klagar och ger kritik. Att klaga kan vi alla göra, många gånger är det en reflektion på hur vi själva mår. Den skall hanteras på samma sätt med uppmärksamhet men du skall inte känna dig tvingad till att ändra på något för den. Där är den stora skillnaden på klaga och kritik, när man får kritik skall man hantera den och göra något åt det.
Ett klagomål med substans blir kritik som skall hanteras av ditt företag, Johan Mårtensson
Att tänka på
När du är personen som ger kritik eller klagar på ett företag som är medelstort eller mindre så måste du ha i åtanke att du gör detta mot personer som vigt sitt liv åt deras företag. Det kommer tas personligt och därför gör det på ett proffsigt sätt, på det sättet du hade velat att något skulle framfört det mot dig.
Du må ha all rätt till framföra kritiken till företaget som det handlar om. Men det man skall tänka på att det kan/kommer bli känsligt och känslomässigt för den drivande företagaren. Att visa respekt i form att framföra den på bästa möjliga sätt. Det kommer ge dig som kund en mycket bättre grund att stå på.
Vid pennan Johan ”Moderjohan” Mårtensson
Omsättning – Samarbete – Framgång – Entreprenör podd – Annonsering – Digital Marknadsföring – Poddradio – Moderaternas viktigaste frågor – Moderaterna Lerum – Yttrandefrihet – Lag och ordning – Näringsliv