Facebook eller Google? i marknadsföring?
TVÅ JÄTTAR BARA EN VINNARE
Du har 1000kr du skall marknadsföra dig för, vilket ger dig det bästa resultatet?
Svaret gick inte att missta.
Facebook = 75%
Google = 25%
Analys
När det kommer till all form av marknadsföring så får man i innan man dragit igång tagit reda på var det är man vill få ut av sin marknadsföring. Om du inte har svaret på den frågan skall du inte heller marknadsföra dig överhuvudtaget.
Google och Facebook är inte så enkla att jämföra egentligen då deras plattformar är uppbyggda på två olika sätt.
Med det sagt så finns det såklart även likheterna eller mer motsvarigheter skall man nog uttrycka det. T.ex det organiska som skall ge användaren det dom vill se. Optimerade av duktiga användare så att ”dom andra” som använder deras tjänster blir glada och nöjda med plattformen.
I Googles plattform måste du optimera din sida och i facebooks värld handlar det att genom bra inlägg. ”Bra inlägg” är som ni alla vet är när folk aktiveras genom gilla/dela och kommentera.
Ännu en sak som påminner är annons funktionen, det är dock en likhet man kan dra till alla typer av plattformer. Du kommer synas ”längst upp” om du betalar för marknadsföringen.
Vad är då bäst?
Googles shop om vi tänker på att sälja varor är direkt reklam. Alltså riktad precis på samma sätt som t.ex prisjakt/pricerunner. Du söker efter en produkt om du kommer direkt till möjlig försäljning. Facebook har även dom infört samma med forumet ser annorlunda ut. Det är blandat med vanliga inlägg och därför blir det en stor skillnad i hur man fattar tycke för varorna.
Det betyder alltså hur bra man kan ställa in sin Facebook på vilka som kan tänkas köpa din vara betyder alltså allt. A & O. Parallell kan dras emot vilka produkter du lägger ut på Google shop.
Den organiska marknadsföring fungerar hyfsat lika och är såklart givetvis säljande men till mesta dels varubyggande om du tänker på varor till försäljning då och inte tjänster.
Därför kan man inte påtala vilket forum som är bäst. Utan det är faktiskt handhavaren som gör det ena bättre än det andra. Men enligt undersökning tycker 75% av Facebook är bättre och därav kanske det helt enkelt är mer användarvänligt att ställa in. Undersökningen har såklart inte fel!
Vid pennan Johan ”Moderjohan” Mårtensson
Omsättning – Samarbete – Framgång – Entreprenör podd – Annonsering – Digital Marknadsföring – Poddradio – Moderaternas viktigaste frågor – Moderaterna Lerum – Yttrandefrihet – Lag och ordning – Näringsliv