Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the simple-automatic-updates domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /www/webvol9/z0/ah1j95htw3n58oj/moderjohan.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wordpress-seo domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /www/webvol9/z0/ah1j95htw3n58oj/moderjohan.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
Annonsering - Vad fungerar bäst? Vad ger bäst resultat?

Annonsering

Annonsering

Annonsering för din verksamhet? Den frågan tar vi inte ens upp eller försöker inte beröra. Man vet ofta själv vad man behöver göra för att sälja sin tjänst/vara o.s.v.

Vad är det då den bästa eller mest frekventa annonseringen sker? Om vi skall mäta i kronor så är det nog trots allt fortfarande tidning och radio/tv det gamla hederliga sättet. Vad är styrkan med att annonsera på detta sättet? Och svagheten?

Tidning, Radio & TV

Forcerat lyssnande eller tittande. När din annonsering sker via kanalen (Tidning, Radio & TV) så blir det att personerna som finns på dom kanalerna tvingat lyssna på det du har att säga.

Du kommer ut med din reklam väldigt brett, många som kommer höra. För att få ut maximal med effekt för denna typen av kanal behöver man verkligen låta sin annonsering ske hela tiden under en period. Du behöver mata ut informationen i massor.

Styrkan är givetvis hur stark din reklam jingel är. Vad är nackdelen med reklamen på detta sättet? Kostnaden och svårigheten att mäta effekten.

I vissa fall kan det handla om att köpa sig ren omsättning, alltså din reklam betalar för sig med försäljning, plus minus noll. 

Facebook

Är Facebook ett bra sätt att annonsera? Det beror mycket på vad det är man försöker sälja. Tjänster är väldigt svårt på Facebook och enligt min mening för J2 Elteknik så tycker jag inte det är värt det. Att förmedla ut information är det ett väldigt bra sätt.

När det kommer till varor eller liknande så är det helt klart mycket bättre. Kör man en kampanj eller liknande kan du få en bra spridning och på det sättet hålla nere din klick kostnader.

Vad är en bra eller dålig klick kostnad på Facebook? Det får man testa sig själv fram för att veta sitt eget nyckeltal. Något som jag personligen tycker är du över 5kr/klick så kostar det för mycket.

Google SEO

Är sökoptimering bra? Det vet alla som håller på med just SEO att det är. Men hur bra är det egentligen? Har du ett brett utbud är det väldigt bra. Har du ett smalt utbud där det är många som konkurrerar om orden är det inte alls bra.

För att veta hur bra egentligen SEO är för din del måste du ställa in Webmaster Tool för din hemsida. Då kan du se vilka ord det är som folk trycker in sig på via traditionell sökoptimering.

Många gånger är din SEO enbart att folk söker på ditt företagsnamn och på det sättet ser du bra organisk sökning. Då ljuger det organiska för dig, man tror att sin SEO är bättre än vad den är.

Google Adwords

Handlar det på samma sätt som Facebook, håll koll på din kostnader. En låg klick kostnad är då ett bra sätt för din annonsering. Det är precis samma sak med Google shop. Så länge kostnaden är låg är det ofta värt att annonsera.

Precis samma sak som ovanstående är det på direkt annonser på internet som läggs ut på flera sidan. TV Reklam i matbutiker är också mer och mer populärt och ger dig mycket mer intäkter? Jag tror mest det hjälper att bygga varumärke. Men det berör vi inte heller i detta inlägg.

Ställ in din annonsering

För att se hur allting funkar var noga med att ställa in kön, ålder o.s.v för att se vilken majoritet som ditt företag svarar på bäst. Många gånger kan det vara bra att helt enkelt mata ut information mot en viss typ av människa. För då blir din klick kostnad lägst och du får mer besökare och mer köp för mindre pengar.

Klicka här, klicka där trots allt vill ja att du klickar på mig, Johan Mårtensson

Vid pennan Johan ”Moderjohan” Mårtensson

OmsättningSamarbeteFramgångEntreprenör poddAnnonseringDigital MarknadsföringPoddradioModeraternas viktigaste frågorModeraterna LerumYttrandefrihetLag och ordningNäringsliv 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.