Egenkontroll

Egenkontroll ett måste

När man sätter sig i en diskussion angående företagande med en annan företagare så känner man sig hemma. Det är något man ändå håller på med varje dag året om. Trots detta så kommer du till en punkt där ni pratar om samma sak men innebörden är helt olika.

Som exempel möjligheten till egenkontroll och funktionen som dess innebörd har för dig eller ditt företag.

Har du ett enkelt moment eller fåtal moment som är enkla att skriva digitalt eller analogt så borde egenkontrollen inte vara ett problem. För t.ex bil, hantverksbranschen.

Egenkontroll

Verksamhetstyp

Man om då tar egenkontrollen och försöker sätta in den på en verksamhet som hanterar flera tusen orders på en dag. Visst kan man skriva en egenkontroll på varje enskild sak dock hur mycket höjer det tiden för varje enskild packning? Hur många påverkar det miljön om du behöver skriva ut 2 A4 papper istället för ett?

Man pratar om samma sak men verkligheten är helt annorlunda och därför kan man inte tillämpa samma lösning för dom olika bolagen.

Monolog

För att hitta den bästa lösningen för olika verksamheter och egenkontroller behöver man föra en dialog med inblandade. För att verksamheten skall flyta måste man undvika monologen. Det kommer skapa mer friktion och informationen på kontrollen kanske blir bristfällig och oanvändbar. Det är inte enbart kontrollen utan dess innehåll som utger värdet.

För att kunna mäta saker måste det finnas “rätt” information. Inte bara information då kommer fel beslut fattas för att underlätta någon del i verksamheten som man kanske inte ser för tillfället.

Mål

Oavsett vad för verksamhet det är man bedriver måste man fokusera på sin process. Vad det är exakt man utför har man redan koll på, hur man skall göra och vilka inköpskanaler man har. Det är saker som ofta är självklara och man är nöjd med. Men hur skall man hitta sakerna som tar tid, förlorar tid och skapar missnöje. Egenkontroll är möjligheternas kontroll.

Använd aldrig saker för att peka finger utan se det som möjligheter till att utveckla sin verksamhet för att göra saker bättre, enklare och mer smidigt.

Att underlätta för sin personal och omgivning kommer ge dig mer tillbaka än vad du kunde tro.

Se även mina andra blogginlägg:

Tempo, Efterskalv, Möte, Affärsidé, Arbetssätt, Sökoptimering, Helhetslösning, Investering, Samarbete, Utveckling, Förhandling, Sjukskrivning, Händelser, Överbelastning, Deadline, Tiden, Kunskap, Frågor & Svar, Misstag, Person, Sjukersättning, Dag, Säljteknik, Beetendevetande, SEO, Aktiebolag, Visa Hjärta, Projekt, Tidsoptimering, AnnonseringOmsättning, Ledarskap, Framgång, Nätverksmöte

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.