Vad fan får jag för pengarna?

Vad fan får jag för pengarna är en fråga som blir mer och mer frekvent ställd när jag är ute och pratar med företagare runt omkring i landet.

Det handlar inte längre om att något skall vara politiskt eller inte. Det handlar om den enkla frågan vad fan får jag för pengarna? Det betyder att vad är det våra skattemedel används till. Det är en högst relevant fråga och den frågan är ställd för gånger. Den skall ställas varje gång. Vid varje tillfälle och leda varje diskussion där man skall använda skattemedel. Vad fan kommer VI få för pengarna?

Vad fan får jag för pengarna

Innan vi påbörjar diskussionen om pengarna för att framställa dessa poddcasts så måste vi börja med frågan. Skall myndigheter bedriva vägledande information till sina invånare. Med det menar jag skall en svensk myndighet lägga pengar på att förklara sig och sin existens för dig och mig?

Skall SVT vägleda dig som tittare? Skall SVT förklara för dig att dom är viktiga. Skall SVT lägga dina skattepengar på att ta fram en reklamfilm som är riktad till dig?

Detta är reklamfilmen som SVT gjort för att du skall förstå att deras existens är viktig.

Vad fan får jag för pengarna?

Det man kan säga är att själva klippet på Youtube har idag 2019-10-22, 136 gillar och 2100 ogilla och enbart föga 35.002 visningar (detta är dåligt för en sådan stor organisation som SVT alla dagar i veckan).

Det handlar inte enbart vad får JAG för pengar för det handlar om vad får VI för pengarna. I detta landskap av olika medier så behöver vi längre inte bli styrda emot en åsikt utan vi har möjligheten att tänka och förstå den själva. Det betyder att all form av ledande information av myndigheter SKALL alltid nekas skattemedel. Reklamfilmer som är inriktade på att påverka åsikter skall förkastas innan dom ens läggs på bordet.

Detta gäller inte bara SVT utan vi har många exempel som t.ex när Systembolaget gått ut och gjort massa undersökningar för att påvisa att monopolet är bra.

Vad fan får jag får pengarna

Det systembolaget gjorde var att utföra många undersökningar varför det statliga monopolet var bra. Själva undersökningar fick motstå hårdkritik av t.ex nationalekonomen David Sundén som påtalar att undersökningarna stämmer inte överens med dom undersökningar som gjorts av länder runt omkring oss. Gällande avveckling av systembolaget. Mer av David Sundén här.

Det som jag menar är inte att man behöver hålla med i om systembolaget skall vara statligt eller inte. Utan varför skall skattemedel användas av myndigheter för att förklara för invånarna varför skall finnas kvar.

Vad fan får jag för pengarna

Tillbaka till poddarna som myndigheter gjort. Man har alltså betalat tusen och tusentals kronor för att framställa information om sin verksamhet till invånarna. Detta är ett intressant ämne då jag själv gör podd och det kommer inte i närheten av dom pengarna för att ta fram ett avsnitt när jag gör det själv. Det kostar mig väldigt mycket tid i form av att skriva manus, intervjua, boka och göra marknadsföring och det som behövs när man skall bli en framgångsrik poddcast. Men skulle jag spenderas 40.000-100.000 per avsnitt hur många avsnitt tror ni jag hade gjort? Det blir alltså noll på den frågan och det borde den bli. Vilken normal människa hade lagt dom pengarna på ett avsnitt?

Det är hög tid att vi alla börjar fråga den frågan mer frekvent. I alla avseenden. Vad fan får jag för pengarna? Om ni har missat det rekommenderar jag er att titta till slöseriombudsmannen. Där finns många intressanta fall där skattemedel används till tokiga saker.

Det jag efterfrågar är sans och balans. Man skall inte längre komma undan när man gör saker som inte ens hade ansetts vara normalt i ett vanligt företag.

Vid pennan Johan ”Moderjohan” Mårtensson

OmsättningSamarbeteFramgångEntreprenör poddAnnonseringDigital MarknadsföringPoddradioModeraternas viktigaste frågorModeraterna LerumYttrandefrihetLag och ordningNäringsliv 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.