Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the simple-automatic-updates domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /www/webvol9/z0/ah1j95htw3n58oj/moderjohan.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the all-in-one-wp-security-and-firewall domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /www/webvol9/z0/ah1j95htw3n58oj/moderjohan.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wordpress-seo domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /www/webvol9/z0/ah1j95htw3n58oj/moderjohan.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
Prisbild eller varumärke? - Vi går igenom vilken som är starkast

Pris eller varumärke

Pris eller varumärke?

Pris eller varumärke en frågeställning som funnits väldigt länge. Sålde man varan för att priset var mer förmånligt eller för att varumärket var starkare än konkurrenternas?

INKÖP

När du skall handla en utvald produkt som du velat köpa ett tag. Vad är viktigast?

Varumärke – 56%

Prisbild – 44%

Omröstningen hittar du här.

Analys – Prisbild eller varumärke?

Varumärkesanalys är något som är viktigt och såklart finns det många metoder för att ta fram dessa. Några av dessa tog fram under första halvan av 1900-talet men dom var inte så fokuserade på avkastningen som vi har i dagens läge. Flera andra som tagit fram under åren har man sett fallerat totalt och personer som tagit fram dem kanske inte hade den kunskapen man trodde.

En av dom största bristerna när man pratar om metoder för att göra en varumärkesanalys är att dem i det flesta fallet handlar om att gå på någons magkänsla. En styrande person som har en känsla att det kommer gå riktigt bra.

Det finns såklart duktiga företag men måste även nämna Lunds Universitet som har forskning i ämnet.

IMAGE -> STYRKA -> VÄRDE

När man sitter som person i en styrelse eller kanske arbetar på det företaget som skall göra sin analys blir den ofta felaktig. Du har inte alls samma bild av ditt varumärke/varumärket som dina kunder har. Personerna som inte har den vetskapen som du har om ditt varumärke därav så gäller det att använda en bra metod för att bena ut det sanna resultatet. Det är i många fall inte alls det du tror.

Prisbild

Magkänslans kungadöme, hur positiv är du denna dagen? Mår du bra? Låt oss ponera att du är på en topp och skall handla. Du letar priset och hittar något som ser bra ut från en säker inköpare. Bra prisbild, du slår till.

Ne men nu målade ja upp en bild som inte alls stämmer på alla absolut. Prisbilden är viktigt, det kommer den alltid att vara. Dock är varumärket i vissa fall helt enkelt viktigare och det kan man se i omröstningen.

Glädjen över det låga priset, håller inte i sig lika länge som besvikelsen över den dåliga kvalitén

Allt handlar så klart om vilken tillverkare det är, är det samma tillverkare men ett billigare pris eller är det en helt ny tillverkare som du inte vet något om? Man kan vrida och vända på detta hur länge som helst och säga. Nej nu har du helt fel för tänk från denna vinkeln. Vi måste så klart generalisera lite för att ens ta i ämnet.

Vid pennan Johan ”Moderjohan” Mårtensson

OmsättningSamarbeteFramgångEntreprenör poddAnnonseringDigital MarknadsföringPoddradioModeraternas viktigaste frågorModeraterna LerumYttrandefrihetLag och ordningNäringsliv

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.