Arbetssätt & arbete
Arbetssätt & arbete handlar detta inlägg om.
Idag hade vi vårt måndagsmöte som ger veckan en trevlig och stabil start. Många fasar över måndagen men mötet direkt på morgonen ger den en lugn och skön start med diskussioner och kaffe. Alla uppskattar mötet och innehållet är varierande.
Denna dagen började med en riktigt rivstart. Projekten och anbuden börjar rulla mer och mer, det har varit lite tyst i början av Januari och det brukar vara så. Det är lite år till år hur snabbt marknaden vaknar igen, trots allt får man säga att det är ganska tidigt. Dom värsta åren har det varit ganska tyst även i Februari.
Arbetssätt & arbete
Jag delar upp arbetssätt i 3 olika kategorier.
- Fullfart
- Reglerad fart
- Stopp
Man siktar alltid på att försöka hålla så hög fart på sin produktion som möjligt, fullfart. Man kan även kalla det som när allting bara flyter på och det behövs inte reglerad fart eller att den stannar av helt. När all information om arbetet finns, man är fullt informerade på exakt vad som skall göras och hur det skall göras och när det skall göras kallar vi det fullfart.
När det finns frågetecken på en arbetsuppgift, det finns flera lösningar eller kanske inte alla verktyg för att utföra momentet. När en arbetsuppgift eller momentet blir fullt av osäkerhet blir felmarginalen för hög, och arbetet stoppas.
För att fullfart skall kunna uppnås och hållas måste arbetet innehava ett stopp, information. Genomgång av projektet och momenten, Man kan göra flera åtgärder för att start stoppet minimeras.
Arbetet startar efter ett stopp, kunskapen finns. Reglerad fart blir metoden, man tittar upp vad som stoppet gav en. Gör på sättet som man kommit överens om, fullfart ligger runt hörnet.
Saker får inte ta någon tid därför tar dom mer tid än vad det hade behövts, Johan Mårtesson
Ett nytt projekt skall starta då siktar man direkt på full produktion, vi löser problemen när dom uppkommer kommer man överens om. Möjligheterna till att undvika dom stora problemen blir minimala, man kan inte styra produktionen utan den går rakt fram.
Man undviker dom riktiga stora problemen men så helt plötsligt går det inte längre. Man har kört fast i sitt moment, problemet är inte bara att man kört fast utan att det kan vara svårt att backa bandet. Man kan inte bara nollställa. Vad är det som har hänt? Vad är det som gick fel? Vad har vi gjort sönder? Är det någon kostnad?
Reglerad fart
Man startar under reglerade former, man har fått uppgifter som man skall omforma till arbetet. Man har hyfsat bra koll på vad som skall göras, man jobbar på men det flyter inte. Det blir konst pauser på grund av olika anledningar, man ser efter olika lösningar. Man vill effektivisera och hitta nya vägar. Informationen flyter mellan inblandade, den viktigaste informationen finns men det saknas en liten bit för att det skall kunna bli full produktion.
Stopp
Om starten istället sker via ett stopp, information ges ut och moment pratas igenom. Kritiska passager och liknande saker reds ut. Alla frågetecken blir utropstecken. När väl arbetet drar igång sker det då reglerad fart. All information om arbetsuppgiften eller moment testat och man utför det man kommit överens om. Medan man fortsätter jobba ser man resultatet med varför man skulle göra på ett visst sätt, man har kontroll på vad andra gör och ser slut resultatet. Arbetet går in i full produktion.
Utgång
Man kan ändra kategorierna, vrida och vända på det som passar för tillfället. Låt oss säga att ett byggföretag skall göra ett litet projekt. Stoppet blir då anbudet, uppgifterna tas fram vad som skall göras. Man kommer överens med kunden, anbudet accepteras och arbetet skall utföras.
1. Man skickar ut sina snickare och dom skall börja jobba, men inget stopp för dom. När man tog fram uppgifterna så gav man inte tillräckligt vidare. Det gör att snickarnas stopp ligger runt hörnet och det tar inte lång tid innan det händer. Beroende hur projektet ser ut kan man tappat lönsamheten helt eller delvis.
2. Man ger ut information om vad som skall göras, man ger en ytlig helhetsbild av arbetet och överlämnar arbetsorder till sina snickare och skickar ut dom på arbetet. Alla är nöjda med det, snickarna kommer ut på plats men upplever inte att underlagen och informationen stämmer överens med det dom ser. Materialet är kanske inte beställt helt rätt, visa viktiga saker saknas. Detta kallar vi reglerad fart.
3. Informationen om arbetet ges till snickarna, dom har underlagen dom behöver. Material leverans är utkörd, materialet räcker för några dagars arbete så man behöver enbart små beställa saker som möjligtvis skulle behövas. Skulle det behövas kan man enkelt gå ner en nivå för att sedan öka produktionen igen.
Det jag menar med texten är att man måste som företagsledare vända på situationer, se saker från andra synvinklar för att få projektet mer lönsamma.
Vinsten ligger inte alltid i intäkterna utan utgifter, Johan Mårtensson
Vid pennan Johan ”Moderjohan” Mårtensson
Omsättning – Samarbete – Framgång – Entreprenör podd – Annonsering – Digital Marknadsföring – Poddradio – Moderaternas viktigaste frågor – Moderaterna Lerum – Yttrandefrihet – Lag och ordning – Näringsliv
Utveckla!! Vi är många som vill veta hur man ska göra!!
Hejsan,
Absolut kan jag utveckla. Vilken del är det du fokuserar på eller vilken område är du vill tillämpa sättet?