Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the simple-automatic-updates domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /www/webvol9/z0/ah1j95htw3n58oj/moderjohan.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the all-in-one-wp-security-and-firewall domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /www/webvol9/z0/ah1j95htw3n58oj/moderjohan.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wordpress-seo domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /www/webvol9/z0/ah1j95htw3n58oj/moderjohan.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
Finns det osårbara varumärken? - Johan Mårtensson

Finns det osårbara varumärken?

Som ni kanske har sett i medierna dom senaste dagarna har Zlatan köpt in sig hos Hammarby. Klarar hans varumärke detta i Sverige?

[democracy id=”4″]

företagsnyheter

När man pratar om varumärke så får man inte glömma av målgrupp. Det kommer ut många nyheter nu om vilken dålig idé det är för Zlatan att köpa in sig hos Hammarby. Detta är för att han är förknippad med Malmö och detta väcker starka känslor.

Dessa starka känslor betyder också att många bryr sig nere i Malmö. Det är inte lika mycket huvudbry och ilska någon annanstans.

Varumärke

Hans varumärke på kort sikt är försvagat i Malmö men det kommer knappast förstöras helt. Denna stormen kommer blåsa över och man kommer förstå att Zlatan inte hade möjlighet att investera i Malmö som han fick chansen i att göra i Hammarby.

Det är en påminnelse dock att oavsett vem du är. Kung eller bonde så får du stå till svars för dina handlingar och det är bra. Så måste det vara och det gäller även i företagandet.

Zlatan kommer göra sig större i Hammarby än vad han var i Malmö? Det är troligtvis inte möjligt då man som ägare inte får samma status som en stjärnspelare. Hans varumärke kommer helt enkelt att förändrats ifrån spelare som han har varit nu i decennium till en investerade och entreprenör. Det betyder inte att man kommer glömma av hans storhetstid utan vi kommer prata om vad Zlatan har gjort på planen långt efter hans tid är över.

Företagaren Zlatan

Som företagare så betyder inte denna publiciteten något negativt i sig. Det betyder enbart att spridningen och den nya attraktionen till att vara inblandad i Hammarby blir mer värd för alla företag där ute i vårt avlånga land. Den största skillnaden på innan affären och efter är den enorma publiciteten affären har fått.

Tror du vem som helst hade blivit uppmärksammad på samma sätt? Det stämmer att inte många har det bandet till en stad på samma sätt som Zlatan har. Men oavsett detta så är Zlatan en personlighet som alltid väcker pennan hos många/alla? journalister och nu då även mig.

Skall bli skoj att se vad Zlatan kan utföra som entreprenör. Kommer han bli en duktig sådan? Vi är många som är nyfikna hur det kommer gå för honom. Varför jag säger att han kommer bli en entreprenör så är det många som säger att han redan är det. Absolut jag förstår er poäng men nu kommer han bli det till 100% och det har han inte varit tidigare (om han lägger skorna på hyllan).

Summering

För att summera det hela så har Zlatan stort minus i sin målgrupp i Malmö. Det är ett svagt plus i Stockholm. Så totalt sätt är det ett minus för varumärket Zlatan på kortsikt. Det förlorade i anseende på långsikt kommer inte vara speciellt påverkat och den grymma publiciteten kommer enbart stärka alla som är i affärer med Zlatan. Framsidan på nästan varje tidning och nyhetssida säger väl det mesta?

Känslor och företagande fungerar inte bra ihop så man måste skilja på dem två. Glöm inte det.

Vid pennan Johan ”Moderjohan” Mårtensson

OmsättningSamarbeteFramgångEntreprenör poddAnnonseringDigital MarknadsföringPoddradioModeraternas viktigaste frågorModeraterna LerumYttrandefrihetLag och ordningNäringsliv 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.