Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the simple-automatic-updates domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /www/webvol9/z0/ah1j95htw3n58oj/moderjohan.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wordpress-seo domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /www/webvol9/z0/ah1j95htw3n58oj/moderjohan.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
Du tror du är en Influencer? - Johan Mårtensson

Du tror du är en Influencer?

NEJ och åter NEJ. Du är ingen influencer med dina 30.000+ följare. Dags att vakna upp och inse att du behöver faktiskt jobba för saker och ting.

Det är dags för att börja prata sanning när det kommer till den mycket speciella branschen influencers. Många av våra ungdomar tror helt allvarligt att man kan sälja sin marknadsplats om man skaffar sig många följare. DET STÄMMER INTE! Det är såklart inte bara unga som ”vill” bli influencers men nu tog jag dem som exempel.

Sverige har det inte gått lika långt som i USA men det är påväg emot det hållet Det finns flera exempel med hur sjukt snedvridet saker och ting har blivit. Det är alltså så att människor med många följare tror att deras ”reklamplats” är värd något? Det är dags att väcka upp dig ur ditt halv vakna tillstånd. Din plats är inte värd något alls för företagen där ute.

LÅT MIG FÖRKLARA

Det handlar om trovärdighet när man skall påtala att en produkt, ett hotell eller en plats är bra. Antalet följare du har spelar alltså ingen roll alls emot den verkliga trovärdigheten du har som ”influcenser”. En person som aldrig jobbat inom en bransch skall påstå att den är bra? En person som aldrig jobbat på ett hotell som inte har någon aning om hur ett sådant skall skötas skall sätta betyg på hur bra stället är? SNÄLLA…

Exempel 1:

En person med 80.000 följare i från USA skulle åka till Dublin för att stanna över helgen. Denna personen ansåg sig vara en influencers och mejlade till hotellet. Påtalade att jag har så här många följare och jag skulle vilja ”samarbeta” med er. Ni ger mig gratis boende och så lägger jag upp kort på att jag har varit på ert hotell.

Innan vi ens går in på vad hotellet svarade så kan vi dra några snabba saker ur denna händelsen.

  1. Du har ingen trovärdighet alls som ”influcenser” om du skall marknadsföra något du inte har NÅGON aning om överhuvudtaget. Hur skall du rekommendera ett hotell som du inte vet är bra? SJUKT!
  2. Detta är inte ett samarbete. Att ta ett kort på något och lägga ut det på sina socialamedier har NOLL I VÄRDE.

Hotellets svar:

Vem skall betala receptionen som tar emot dig? Vem skall betala för att byta ut sängkläderna och städa rummet? Vem skall plocka fram maten du äter på morgonen? Vem skall betala för att hotellet blir uppvärmt? Din exponering av oss har inget värde för min personal om de inte kan få betalt för att dom jobbar. Du är varmt välkommen att bo på vårt hotell men du behöver betala som alla andra.

Exempel 2:

En ”influencer” ger en restaurang en 1:a i betyg för att dom inte bjöd personen i fråga på något. I deras betyg till restaurangen skriver dom att maten var extremt bra och dom var så nöjda med allting men ansåg att dom som bedrev restaurangen var sjukt dåliga att ha och göra med för att dom var tvungna att betala för sig. Förstår inte denna personen att vilket HÅN det är emot företagaren som kämpar med sin verksamhet?

Restaurangen svarade att om du tror att din bild på vår mat betalar lönerna till mina anställda så har du fel. Om du tror att din bild betalar servitörerna så har du fel. Om du tror att din bild kommer fylla platserna varje dag så har du fel. Om Kate Perry kan betala för sin mat på vårt ställe kan även du göra det.

SANNINGEN

En företagare där ute tror inte längre på dina mjuka värden. Det KANSKE kan hända något om jag bjuder på detta? Låt mig vara väldigt TYDLIG. Du som tror att du är en influencer med massa följare som skall generera affärer behöver vara trovärdig. Människor måste alltså tro att du har kunskap att kunna rekommendera en produkt eller vad det är nu du skall marknadsföra annars bryr sig folk INTE om din bild.

Det är inget jobb att vara influencer om du inte når 200.000+ följare och ens då är det högst tveksamt. Det är inte ens 1 promille som lyckas med att vara det så det är dags att dra av plåstret där ute med er som har den drömmen. Skaffa dig ett jobb och lär dig riktiga värden och kunskaper. Det är den bästa saken du kan göra ifall du verkligen vill kunna påverka en bransch med KUNSKAP.

#GEORDETLIV

Min egen filosofi är att ge värde till alla som jag tycker gör duktiga saker och vet ni vad jag tar betalt för det? 0 KRONOR!

När du blandar in pengar i saker och ting så är det inte längre genuint på det sättet utan om det blir tillförda pengar till saker. Men du måste ju få en intäkt? Såklart måste jag utföra ett vanligt jobb som alla andra med mina företag. Det handlar inte om att försöka göra en snabb peng utan det handlar om att försöka förbättra saker. Jag drivs inte av pengar eller att tjäna pengar. Jag drivs av värme och utbyte av kunskaper med hela företags Sverige.

Min största rekommendation till er som verkligen vill vara influencers är att göra det med kampanj-koder. Så ni kan visa upp på RIKTIGT hur många kunder och affärer ni ger till era ”samarbetspartners”. Det är det enda sättet att vara influencers på riktigt.

Vid pennan Johan ”Moderjohan” Mårtensson

OmsättningSamarbeteFramgångEntreprenör poddAnnonseringDigital MarknadsföringPoddradioModeraternas viktigaste frågorModeraterna LerumYttrandefrihetLag och ordningNäringsliv 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.