Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the simple-automatic-updates domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /www/webvol9/z0/ah1j95htw3n58oj/moderjohan.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the all-in-one-wp-security-and-firewall domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /www/webvol9/z0/ah1j95htw3n58oj/moderjohan.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wordpress-seo domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /www/webvol9/z0/ah1j95htw3n58oj/moderjohan.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
Digital marknadsföring - Vilka finns det? Vad skall man satsa på?

Digital marknadsföring

Digital marknadsföring

Vad betyder då digital marknadsföring?

 

Det är ditt ansikte digital kan man helt enkelt säga. Den analoga marknadsföringen är mer momentant medans det digitala är konstant därför har det blivit så att det digitala har tagit över marknaden mer och mer. Det finns inget som tyder på  att det kommer bli någon ändring på det någonsin igen. Absolut förekommer det banderoller och annan typ av affisch verksamhet men i jämförelse är detta bara "bi" marknadsföring. 

Vilka typer av digital marknadsföring finns det då?

Sökmotoroptimering, Annonsering, Sociala medier. Vi skall gå igenom dom alla separat för att förklara hur dom fungerar. Detta handlar inte om att rekommendera något för dig, du skall på egenhand känna vad det är som du tycker passar dig verksamhet. 

 

digital marknadsföring

Annonsering

När det handlar om annonsering så finns det stora olika kategorier. Traditionell och den klick baserade. 

Den traditionella är alltså den annonseringen som blir av när du helt enkelt ligger ute med en bild, banner eller liknande. Du har det du vill säga, sälja o.s.v hela tiden och du betalar för platsen så länge den finns där. Oavsett hur många klick och försäljningar du får på din "bild" så kostar det alltså inte mer. Detta valet av annonsering är när du har något verkligt bra att komma ut med, när du har så bra content (bild, film och budskap) att det kommer vara ett mervärde för dig att göra på detta sättet.

Klick annonsering

Den blir allt mer vanlig att man betalar enbart för att marknadsföra sig på detta sättet. T.ex Google Adwords eller Facebook du lägger ut en vara med ett pris och en fin bild. Detta saken kostar detta och varje gång det är någon som klickar på den så kostar det en bestämd krona för företaget. Google shop fungerar såklart på samma sätt även på prisjakt/pricerunner. 

Marknadsplatserna t.ex CDON m.m kan man säga är samma sak fast du betalar du inte för klicket utan du betalar ett fast pris (procent) per försäljning så man kan säga att det är liknande. 

Analys

Med detta sagt så tycker jag om ni skall välja detta sättet att marknadsföra er på så är det klick marknadsföringen som är det bättre alternativet i dom flesta fallen. Det är för att då ser du vad kostnaden blir och vad du säljer d.v.s konverteringen blir väldigt enkel att följa. Du lär inte betala några enorma summor och därför blir inte risken så hög för dig heller. Som påtalat tidigare är det helt enkelt ditt eget val, har du hittat en infallsvinkel som gör det andra mer gynnande för dig. Go for it! Digital marknadsföring är KING!

Sociala medier

Detta är såklart i grunden en gratis marknadsföring där du kan få ut det du håller på med i ett ständigt flöde. Flödet bestämmer du själv liksom contentet som läggs ut.

Att hålla på med sociala medier är ett måste, det är inte ett kanske eller vänta skall jag göra det? Det är ett mervärde för ditt varumärke som helt enkelt borde vara lika självklart som du dricker vatten. 

Skapa konton på Google bussniess, Facebook, Instagram, Youtube & Linkedin. Även Twitter kan vara något för dig om det är så att du använder dig av mindre meddelande volymer. Snapchat är totalt dött så detta är inget att satsa något på. 

Vidare

Just nu 2018 så är Instagram det bästa valet för kostnad/konvertering men det ändrar sig snabbt så det är inget som är något säkert. 

Att du skall vara aktiv på Google det är en självklarhet och även Facebook. Sedan får du helt enkelt bestämma dig för hur mycket energi du skall lägga. Men bli bäst på ett forum först och sedan jobbar dig vidare på ett annat, sätt mål för hur många interaktioner du skall få på en tid och arbeta vidare med det. 

Det är som ett företagande inom företaget att öka på sociala medier då detta är ett sätt att mäta hur aktiv du är som företag. Många ser till detta mer och mer.

Sökmotoroptimering:

När det kommer till sökmotoroptimering så skaffa dig rätt grund att arbeta på  först. Det finns inget annat att rekommendera än att använda dig av WP (wordpress). Oavsett om du kommer köpa in sidan eller bygga den själv är det under den plattformen den skall göras, det har blivit mer och mer länge nu. Det finns inget som pekar på att det kommer en ny plattform som kommer kunna konkurrera ut WP. 

Du skapar landningssidor som ej är synliga från den vanliga sidan. Dom sidorna skapar du med sökord t.ex Dataspel. Så när man vill söka på dataspel på Google så vill du att det skall komma högt i det organiska sökfältet. 

Hur långt tid tar det?

Den perfekta optimeringen pratar man om att det tar 2 år att komma upp på första sidan på dom svåraste orden. Därför är SEO (search engine optimization) inte en direkt marknadsföring utan en indirekt. 

Hur man kan göra och mer om SEO hittar ni i mina guider och tips nedan.

Analys

Har man möjlighet skall man satsa på SEO. Det betyder finns det en ekonomisk kapacitet så är det helt enkelt något som man kan tjäna på i längden. Mycket handlar om att du jobbar själv på rätt sätt eller anlitar rätt företag som skall hjälpa dig. 

Förutom att göra jobbet på sidan så finns det även andra saker som säger hur bra det kommer gå för din sida. T.ex Trust flow alltså hur bra Google tycker ni sida är utan att värdera din hemsida. Hur många seriösa aktörer som länkar till din sida o.s.v. Ett högt värde där gör det enklare att göra sökoptimering på din hemsida. Dock är SEO en stor del i digital marknadsföring idag.

TIPS och TIPS och mer TIPS i blogginlägg och Youtube film in och lär er mer!

 

https://www.youtube.com/watch?v=b8iaCQwX3Yg&t=70s

 

 

 

Har du frågor eller är ute efter en samarbetspartner inom digital marknadsföring hör av dig.

Maila mig eller sök mig på min Facebook.

Annonsering: 

För att få bästa effekten på din annonsering kräver det en analys av ditt varumärke, branschen. Släng ut dina annonsera så kommer det kosta mer än det smakar i dom flesta fallen.

Sociala medier:

Från 0-3000 följare på Facebook på ett år. Över 300.000 uppspelade minuter av mina egna videos. Hur många visningar är det? Som du förstår är det väldigt många. 

Det gäller att ha en plan, ett mål samt delmål för att arbeta aktivt och smart med sociala medier. Många gör det själv och hur går det för deras sidor med 100 gilla markeringar.

Sökmotoroptimering:

För att man skall kunna hjälpa dig handlar det att lära sig hur ert företag fungerar. Det är inte bara att jaha, ni gör detta och detta. Det är mycket mer än så. För att man skall kunna göra en bra SEO måste man kunna ert företag lika bra som ni själva gör. Marknadsföring på topp-nivå. 

Bygga hemsidan är en del i att låta besökaren känna sig välkommen till er sida medans sökoptimeringen skall ge er konvertering. Med konvertering menas att människor ringer er, mejlar er för att ni skall få uppdrag. 

 

 

digital marknadsföring

Johan Mårtenssons nätverk består av flera delar. Det är ett aktivt forum för alla som är intresserade av Företagande,  utveckling och nätverkande både digitalt och analogt. Tips och tricks hur man kan se på saker och vad man kan göra för att förbättra sig själv, sitt varumärke för att bli ett ännu mer heltäckande företag. 

Dom kanalerna Johan är aktiv är dessa:

 

 

Utveckling och personlig utveckling är viktigt. Både på det planet att man lär sig själv nya saker som man kan använda i sin vardag. T.ex sökmotoroptimering eller varför inte beteendevetande. Följ, följ  och dela dela? Såklart hoppas jag att du vill hänga med i svängarna för i Johan´s nätverk händer det mycket hela tiden.

Johan Mårtensson