SEO

februari 21, 2017 Av Johan Mårtensson
SEO & sökmotoroptimering

SEO & sökmotoroptimering handlar detta inlägg om.

Jag har redan beskrivit SEO (sökmotoroptimering) i ett tidigare inlägg, vill ni läsa det tryck här. SEO & sökmotoroptimering.

Jag tror att jag kanske var lite för snabb i mina vändningar och efter några förfrågningar gör jag ett nu lite bättre inlägg för den nystartade.

Varför SEO?

Varför är det viktigt för mig och mitt företag eller tjänst? I dagens rörliga samhälle så använder man sig av t.ex Google för att hitta saker. En plats, en restaurang, kläder, smycken, elprylar egentligen vad som helst. En snickare, målare eller vvs många hundtrals/tusentals miljoner kronor går igenom just sökmotorer idagens Sverige. Förut var det mun till mun metoden eller att man låg på rätt ställe med sin butik. Marknaden har förändrats och det väldigt snabbt och idag handlar det om internet.

SEO & sökmotoroptimering

Vi pratar om organiska fältet på Google.

SEO & sökmotoroptimering

Organiska

Det normala fältet, sökfältet.

Hur skall man göra för att komma högt upp på det organiska fältet? Det är det vi kallar sökmotoroptimeringen och det är det allting handlar om. Att komma hög på det organiska fältet, inga annonser eller något är just vad SEO är och den optimeringen sker via justering på din hemsida. Man vill få ut maximalt med synlighet för alla som söker på just det ordet du vill. Varför är det så bra?

Givetvis är det så att om många personer besöker din sida och den är bra gjord, så säljer du mycket mer om du ligger på första sidan på Google än om du ligger på tredje sidan (troligt nästan inget genom det organiska om du ligger på tredje sidan)

För att kunna komma högt upp där så behöver man använda sig av det ordet du har valt att optimera, i sin text på sin hemsida (den sidan du har valt det ordet). Sedan behöver du göra det till ditt nyckelord och sätta det i din SEO-title (ladda ner Yoast och följ deras anvisningar).

Vad är då det SEO-title? Det är vad det står längst upp på din sida. Låt oss säga att det är SEO du vill köra på, då står det typ… SEO – Johan Mårtensson vet hur man gör klicka här. (för att skapa trafik) Det du ser när jag delar på facebook, det är vad SEO-titlen är.

Google adwords – SEO & sökmotoroptimering
SEO & sökmotoroptimering

Google adwords

Vad är skillnaden mellan Google adwords och det organiska fältet? Det är för att det är annonser du betalar för. Du betalar för varje klick som det sker på ditt ord, du bestämmer hur mycket ett klick får kosta och vad det skall stå. Förutom då att du försöker göra ditt företag framstående genom bra text så hjälper du även din organiska verksamhet då du får mer klick på ett ord som du vill. Du får en sida till där ditt ord läggs ut och vilket är mest värt? En sida som du har eller en sida som Google har? Jag tror du kan räkna ut det själv.

Google Shop

Precis samma sak som Adwords men istället priser på dina varor och bild. Vad säljer mest en text eller en bild? Givetvis måste du inneha en produkt du kan sälja och inte en tjänst men som sagt här kan du verkligen visa dina starkaste priser där du vill locka in folk på din sida. Givetvis kostar detta också pengar att ligga på Google Shop.

SEO & sökmotoroptimering

Google Shop

Utbudet – SEO & sökmotoroptimering

Nu har vi gått igenom vad SEO handlar om och lite om hur Google fungerar. Grunderna i grunderna kan man säga utan att fördjupa oss något mer än normalt.

Direkt
SEO & sökmotoroptimering

Direkt trafik

Hur man än gör så kommer inget att slå direkt trafik. Om du har en hög direkt trafik i ett bra fungerande bolag är detvärt väldigt många kronor. Det är lite som rekommendation genom mun till mun metoden. Någon tycker din sida är så bra att man inte behöver gå in på någon annan.

Hänvisning

Med det menar man att när en annan sida pekar mot din, t.ex klicka här så kommer du in till en blogg, Johan Mårtensson´s blogg. När du gör det mellan samarbetspartners eller vänner ökar du ditt status på Google. Men man skall akta sig här för om du lägger in dig själv på några länk nätverk som gör det för att “dopa” din sida kan du bli svartlistad och få din ranking borttagen av Google.

Så äkta sidor med riktigt innehåll, om du får länkar från sådana sidor är det väldigt bra. Desto mer desto bättre, men hör min ord. Riktigt och äkta sidor med unikt innehåll som har en anledning att finnas på internet.

Avslutning

Jag vet att det är en djungel, det är svårt och man vet inte vilka man skall lita på. Det är vilda västern bland mediabolag, alla vill tjäna snabba pengar genom att lova massa saker. Dock skall ni veta om ett bolag lovar er någon placering släng på luren. Man kan inte lova ett resultat på Google. Det är omöjligt att göra men det ni bör göra är att fråga bolaget vilka sidor dom arbetar med och titta på dom resultaten dom har gett dom. Bästa sättet är fortfarande att få referenser.

SEO världen är vilda västern, bara för du har laddat bössan betyder inte att du din egen fot inte kommer skjuta, Johan Mårtensson

Besökare på din sida

Spelar besökare någon roll hur många dom är? Det ger det till en viss gräns, så länge människor som besöker din sida använder din sida och stannar en stund är det egentligen mer värt än 100st som vänder i dörren. Om du har en webbshop så handlar det hur många som beställer något från sidan. Har du 3st besökare och alla köper något är det väldigt bra, har du 30st och ingen köper är det inte bra. Kommer dom tillbaka sen kanske? kanske inte. Ingen som vet dock handlar det mest om besökarna använder din sida.

Se även mina andra blogginlägg:

Tempo, Efterskalv, Möte, Affärsidé, Arbetssätt, Sökoptimering, Helhetslösning, Investering, Samarbete, Utveckling, Förhandling, Sjukskrivning, Händelser, Överbelastning, Deadline, Tiden, Kunskap, Frågor & Svar, Misstag, Person, Sjukersättning, Dag, Säljteknik, Beetendevetande, Aktiebolag, Visa Hjärta, Projekt, Tidsoptimering, Annonsering, Egenkontroll, Omsättning, Ledarskap, Framgång, Nätverksmöte