En ledare och dess egenskaper har man pratat om i så många år nu. Istället är det dags för att vara rakare och tydligare i vad en ledare behöver vara.
- Vad hade du tyckt om någon inte lyssnade på dig?
- Hur hade du agerat om någon försöker vrida din ord?
- Dina känslor om någon inte ger dig ett par minuter?
Vill man verkligen förstå och hitta bättre lösningar måste man förstå vad människor verkligen menar.
För vem är du som anser vad som är korrekt eller inte? Allt handlar hela tiden hur vi speglar verkligheten och anser vad man kan prata om eller inte.
Att vara en ledare
- En ledare lyssnar.
- En ledare dömer aldrig i förtur.
- En ledare söker lösningar.
- En ledare ser till allas bästa.
- En ledare tar tuffa beslut.
- En ledare står upp för sina beslut.
- En ledare skyller aldrig ifrån sig.
- En ledare tar i beaktande nutid men även dåtid och framtid.
- En ledare lär sig av sina misstag.
- En ledare lär sig av andras misstag.
Det handlar faktiskt att försöka göra det bästa man kan, ge det bästa av sig själv. Detta handlar om all ledarskap vi har som t.ex företagande, förening, media eller politik.
Om man inte klarar av lite motvind, om man inte klarar av kritik så är man inte rätt person. Det är inget fel att inte vara rätt person. Istället har man kvalitéer som passar sig för annat. Man skall inte försöka hitta en quickfix att vara en person som man inte är.
Så istället följ, jobba för eller var intresserade av personer som försöker göra sitt bästa i alla lägen. Det är en person att ta rygg på, för en bättre framtid.
En ledare och tillit §2
En ledare som begår ett misstag behöver modet för att acceptera misstaget. Det är för att man skall förstå vad man behöver göra för att det inte skall hända igen.
- Ledaren säger högt och tydligt att vi löser detta men inget händer så tappar ledaren trovärdighet.
- Ledaren skyller på någon annan så tappar ledaren trovärdighet.
- Ledaren tiger för att undvika misstaget så tappar ledaren trovärdighet.
För när väl det blir skarpt läge så behöver man lita på ledaren. Om det inte finns någon tillit så kommer ledaren aldrig kunna lösa misstaget för att ingen kommer följa ledarens direktiv.
Det är stort att vara tydlig, ärlig och vara sig själv. Jag tror att det finns många ledare som behöver påminnas om detta. För att försöka få tillbaka trovärdighet när väl krisen är ett faktum går inte. Tackla problemen, misstagen och felaktigheterna direkt. Ärligt, tydligt och samtidigt som man är sig själv.
Vid pennan Johan Mårtensson
Kanaler
Missa inte mina andra inlägg
Facebook – Instagram – Youtube
Uppskattar att ni hänger med mig i dels mina texter men även podcasts m.m. Skulle bara personligen vilja tacka alla. Du behöver inte hålla med mig men vi kan respektera varandra ändå.