För att säga det enkelt så gjorde vi bort oss. Vi hade varit ute och gjort en installation hos en privatperson. Jobbet var inget stort utan en dag ungefär. Vi utförde arbetsuppgiften och enligt det anbudet vi hade gjort. Kunden var jättenöjd med det vi hade utfört och vi var såklart nöjda.
Inga konstigheter där utan då var allt frid och fröjd.
Kunden ringer några dagar senare och frågar var deras nyckel är för att vi har inte gett tillbaka denna. Första reaktionen från mig var ju såklart
-Shit, hel…. var är nyckeln?
Ringer till min kollega och frågar honom.
-Vet du var nyckeln till ”X” projektet är någonstans?
Kollegan blir helt tyst och säger.
-Jag vet att jag hade den i fickan igår. Låt mig kolla.
Givetvis slutar det att vi har letat precis överallt och vi har inte hittat nyckeln.
Vad hände sen?
Det blir några samtal mellan oss och kunden. Tillslut då när vi insett att nyckeln är borta så ringer vi upp kunden och säger att den är borta. Vi tar fullt ansvar och kommer fram till att vi står för att byta ut låskolven och nya nycklar.
Att förlora anseende när man är ett serviceföretag är så mycket mer kostsamt än att ta ansvar över sina egna misstag. Min egen filosofi är att vi tar alltid ansvar över våra installationer. Man skall kunna sova gott om natten.
Jag trodde såklart att alla våra broar var brända för till denna kunden. Men så fel jag hade då kunden ringde idag och boka in ett mycket större jobb.
Vilken energi man fick av det!
Vid pennan Johan Mårtensson
Kanaler
Missa inte mina andra inlägg
Facebook – Instagram – Youtube
Uppskattar att ni hänger med mig i dels mina texter men även podcasts m.m. Skulle bara personligen vilja tacka alla. Du behöver inte hålla med mig men vi kan respektera varandra ändå.