STRESSA INTE – GÖR INTE BORT DIG!

STRESSA INTE VID UPPSTART

Oavsett vad det är du skall göra för ny sak STRESSA INTE vid uppstart. Du kommer att skjuta dig själv i foten eller helt enkelt kapa av dig hela benet, du kommer ge en bild av att du inte har kontroll över som har lanserats. Bilden som du då kommer att ge allmänheten är en ofullständig produkt som inte alls är vad man trott. Dina närmaste kommer stötta dig och säga att det är en bra idé men dom kommer inte berätta hela sanningen för dig. Att du inte alls borde stressat så mycket med din uppstart.

Låt mig förklara ytterligare

Ponera att du har köpt ett domännamn, t.ex podcast.se för att lansera din nya podcast. Du har såklart redan dragit igång Facebook sidan och gått ut med nyheten på din Facebook att nu händer det saker här, titta hit och se vad det jag har in pipen.

Folk kommer att besöka din sida och vad är det du egentligen tror dom bemöts av? Vid första anblick av det du har skapat. En halv färdig sida med massa konstiga buggar och utseendet som är under all kritik, oreda och ordning med massa extra widgets eller tillägg som inte egentligen borde vara där. Ännu värre om det finns 301:or alltså där det står att sidor/sidan inte finns.

Första besöket består

Det handlar inte bara om att det har lanserat något som egentligen inte alls borde lanserats. Inte bara det du har även gett dig själv en ordentlig uppförsbacke, med det menar jag att deras första anblick av din nya podcast är något dom kommer fasa över. Vad är detta egentligen som du har gjort eller skapat? Besökarna kommer se sidan ur deras egna perspektiv och inte bara så som du ser sidan.

Bedömningen

Betygen kommer snabbt att vara: Sidan uppfyller inte alls det vi hade trott om dem och troligtvis var detta deras sista besök av din sida. Men det kan även vara så att det kommer behövas mycket arbete, marknadsföring eller ett viktigt lockande inlägg för att det skall hända. Det inlägget har redan från början kunnat ge dig sida och podcast ett mycket bättre resultat än vad det gav dig. En ännu värre sak som kan hända är att besökaren fördömer projektet helt och även dig som person. Skadad kan vara så stor att du har tappat den personen helt eller för en lång tid framöver.

Presentationen

Första besöken eller då träffen av personen kommer bestå ett långt tag. Hur blev man bemött på sidan den sidan egentligen? Vilka funktioner hade den och hur inläggen var utformade och strukturerade. Då pratar jag inte om några enstaka stavfel, utan hela strukturen.

Personer som du har i din närhet kommer så klart inte bli lika påverkade av din ofullständiga produkt som människor som du inte har möjlighet att komma i kontakt med igen, dom människorna kan du ha förlorat helt.

Detta gäller inte bara exemplet utan egentligen all form av nystart som t.ex nytt företag, ny avdelning eller ett helt nytt projekt.

VISA UPP NÅGOT NÄR DU HAR NÅGOT AV VISA

Med det menar jag inte att du skall vara rädd för att lansera något men du behöver inte lansera något när det ser ut som en smutsig sten. Utan om det är en opolerad diamant som folk ser att detta kommer bli något bra sen så är det helt okej att det inte är helt fullständigt vid uppstart. Men för f…an ge dig själv möjligheten att visa upp dig från din bästa sidan!

Vid pennan Johan ”Moderjohan” Mårtensson

OmsättningSamarbeteFramgångEntreprenör poddAnnonseringDigital MarknadsföringPoddradioModeraternas viktigaste frågorModeraterna LerumYttrandefrihetLag och ordningNäringsliv

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.