Säljteknik

Säljteknik & teknik

Säljteknik & teknik handlar detta inlägg om.

Idag skall vi prata om en del i ens säljteknik. För visst finns det en sådan som alla säljare har och kör på. Man kan så klart lägga upp det på många olika sätt för att förmedla sin vara på bästa sätt eller varför inte din tjänst.

Vi skall dock inte prata om själva säljandet utan vi skall istället prata om den kalkylerade risken.

Säljteknik & teknik
Säljteknik & teknik

För varje vara eller tjänst du säljer så finns det alltid en kalkylerad risk med ditt projekt. I dom flesta fall lägger man risken på 0% och så tänker man inte mer på det. Man är så fokuserad på att få igenom själva affären att man bortser från tydliga varningstecken.

Kommer denna affären kunna medföra något negativt för mig eller mitt anbud/pris. När du är ute och säljer in något så måste du såklart arbeta på hur du framställer dig själv och det du skall säljer, men du behöver också tänka på personen eller företaget du säljer till. Man glömmer ofta av att tänka på hur försäljningen kommer att ske och om det finns en risk faktor för dig som företag.

Du behöver alltså inte enbart framställda dig själv utan du måste också läsa av kunden. Det går så klart ihop med personlighetsvetandet vi har pratat om tidigare. Du blir så klart bedömd hur du framställer saker men du måste också bedöma din kund utan att göra sken av det.

Risk

Hur skall då en riskanalys göras? Det viktigaste är att du för in information angående kunden, det du har lärt dig och det du har läst av. Hur personen eller företaget fungerar. Som exempel på hur din risk analys kan se ut.

  • Betalningsförmåga
  • Logistik
  • Reklamations belägenhet
  • Bestridande av avtal
  • Ändringar
  • Kommunikationsvägar
  • Plats

Givetvis är din egen analys mer anpassad för ditt ända mål, men man glömmer gärna saker som kan medföra att en affär går från att vara bra till att vara dålig. Ibland kan det vara så att det är bättre att säga nej än att acceptera något som du anser vara en för hög risk.

Att tvinga igenom varje affär för att jaga omsättning är ett bra sätt för att öka omsättningen men sänka vinst procent. Att innehava en balans mellan risk och säkerhet är trots allt det bästa sättet för att skapa ett välmående företag. Och genom att analysera din risk, din aktuella risk innan och inte efter gör det mer möjligt för dig att tjäna både pengar och undvika projekt som kan skada dig och ditt företag.

En balans mellan risk och säkerhet är det bästa sättet för att skapa ett välmående företag, Johan Mårtensson

Se även mina andra blogginlägg:

Tempo, Efterskalv, Möte, Affärsidé, Arbetssätt, Sökoptimering, Helhetslösning, Investering, Samarbete, Utveckling, Förhandling, Sjukskrivning, Händelser, Överbelastning, Deadline, Tiden, Kunskap, Frågor & Svar, Misstag, Person, Sjukersättning, Dag, Beetendevetande, SEO, Aktiebolag, Visa Hjärta, Projekt, Tidsoptimering, Annonsering, Egenkontroll, Omsättning, Ledarskap, Framgång, Nätverksmöte

 

 

Ett svar på ”Säljteknik”

  1. Det var ett nytt sätt att tänka på. Det skall ja ta med mig, jag har erfarenheter av tveksamma arbeten som man ibland var glad att inte lämna alls.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.