Konvertering sluta tro på det omöjliga

Konvertering

När det kommer bli digital och även analog marknadsföring handlar det till stor del om konvertering. Hur många besökare krävs det för att få till en försäljning.  Alternativt digitalt kan det även vara hur många tittar på ett klipp för att sedan lägga en gilla eller en kommentera.

Konvertering kan man sätta i kontext med många saker.

Vad är då en bra konvertering? Beroende på marknad och ja du vet det gamla vanliga tugget. Vad gäller det m.m?

Låt oss säga om vi tar sociala medier så är 2-3% BRA! Ja försök inte sitta här och säg att det är något annat. Även om ni håller på med digital marknadsföring själva så vet ni att det är ett bra resultat. Håller ni inte med? Då tror jag ni kan  sluta drömma och komma ner på jorden.

Alltså även om du gör ett av tio inlägg på någon annans sida eller kanske din egen och får höga nummer så skall dessa hålla i sig i längden. Storleken på din sida är såklart väldigt avgörande därför kan man inte applicera detta på små kanaler under 500 gilla markeringar, egentligen 1000. För att en like får väldigt höga nummer.

Konvertering bör trots allt mätas på flera inlägg, flera dagars (veckovis) besökande på din hemsida m.m.

Det finns någon som har hittat algoritmen och får så höga siffror att andra gråter? Ja då får jag bocka och buga, du har hittat nyckeln för den kanalen och dom besökarna som gillar just den kanalen.

Hur kan jag sitta och basunera ut detta?

Låt oss ta en av våra största namn och i egen person, nog den största svensken? Zlatan på Facebook.

26 537 065 personer gillar Zlatan på Facebook just nu när detta inlägg görs. Vi går och tittar på hans inlägg och hur många som gillar dem. Detta är inget om Zlatan utan enbart konvertering.

10 senaste inläggen och antalet gilla markering.

  1. 20.000 gilla /26537065 = 0,075%
  2. 4000 gilla /26537065 =  0,015%
  3. 25.000 gilla /26537065 = 0,09%
  4. 124.000 gilla /26537065 = 0,4%

Jag hoppar över alla små och letar stora

  1. 185.000 (inte ens 1%)
  2. 245.000 (nästan 1%)
  3. 253.000 (nästan 1%)

Jag nu lägger jag detta med att leta bland Zlatan vanliga flöde efter inlägg av högre karaktär.

Så vad tar vi av lärdom av detta? Om du har en stor kanal eller en kanal som är av dignitet 1000*X så har du inte den stora mängd av konvertering. Zlatan är ingen dålig entreprenör han låter inte vem som helst sitta och ta hand om hans ansikte utåt. Det är HÖGT kvalificerade människor och det fungerar inte ens med dom att trolla fram högre siffror.

Vad finns det att göra?

Är du ute efter att få en högre grad av % så är det lika enkel som det låter. Vet vad dina kunder söker? Ge dom det dom behöver för att underlätta deras köp?Gör inlägg som människor uppskattar.

Att använda ett företag för att hjälpa dig kommer således inte öka din konvertering till några gudalika siffror så förvänta dig inte det omöjliga.

I min egen kanal gör jag undersökningar som jag är väldigt glad över att människor deltar i. Jag har alltså t.ex 75/2972 =  2% vilket anses vara väldigt bra utan marknadsföring givetvis, du kan inte mäta det om du lägger externa pengar på det då det är en helt annan mängd människor som ser det. Ja precis som jag tidigare har sagt är din konvertering ännu sämre.

Hemsida

Folk besöker min sida vad är bra siffror? Hur långt är ett snöre, nej nu skall vi vara seriösa här. Det är som tidigare väldigt olika för bransch, har du en bra sida med bra flöde och enkelt att komma fram om du förser människor har du troligtvis en hög %. 5-10% som anses vara väldigt, väldigt högt som du kan nå om du har ett tjänsteföretag medans om du har webbshop så är dom siffrorna inte möjliga under normala förhållanden (säg till mig och visa mig så tror jag på dina siffror när jag ser dem).

Ja men då har vi kört med en bulldozer igenom det ämnet också. Du får gärna tycka annorlunda och kommentera gärna eller så håller du helt enkelt med i min analys och ger mig en god applåd för ämnet.

Faktura kommer i en kommentera och en gilla markering 🙂

Trevlig afton /JM

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.